Guide

5 olika sätt att ta backup på hemsidan

Att börja om från början är absolut inte kul. Jag går igenom 5 olika sätt som kan rädda din hemsida.

Artikel information

4 min lästid

Avatar för Redaktion

Senast uppdaterad
13 juni, 2021

5 olika sätt att ta backup på hemsidan

Det finns inget värre än att ha spenderat hundratals timmar på att göra hemsida eller blogg och sedan bara förlora allt.

Att ta backup på hemsidan är ett lätt sätt att förebygga detta. Kanske webbhotellets server går sönder, eller kanske så klantar du dig och råkar göra något som att installera ett plugin som gör hemsidan oåtkomlig. Du kan också råka ut för att någon hackar din hemsida och tar bort alla filer. Oavsett vad som händer så är det essentiellt att du kan återställa din hemsida i ett fungerande skick så fort som möjligt och detta gör du enklast med en backup, eller på svenska en säkerhetskopia.

Varför det är det så himla viktigt att ta backup?

Här är 5 olika skäl till varför du bör ta en backup på din hemsida.

  1. Kunna känna dig säker.
    Du vet inte vad som kommer att hända i framtiden. Kanske råkar webbhotellet ta bort din webbsida av misstag, eller så går din dator sönder. Oavsett vad som händer så kommer du att kunna sova mycket bättre om kvällarna när du har backups.
  2. Det är inte webbhotellets ansvar att göra backups åt dig.
    De flesta webbhotell brukar faktiskt inte säkerhetskopiera din webbsida överhuvudtaget, och det är inte helt säkert att de kommer att ge dig tillgång till filerna om du behöver dem.
  3. Du måste kunna få upp din hemsida snabbt om något händer.
    Det är viktigt att du snabbt får upp din hemsida igen. Det finns många anledningar till varför, om du bedriver e-handel så förlorar du inga kunder och potentiella inkomster. Det är också viktigt för SEO och din rankning i Google.
  4. Skydd mot virus
    Om din hemsida blir infekterat av ett virus så är det inte mycket du kan göra i eftertanke. Att säkerhetskopiera din hemsida regelbundet är ett slags skydd mot virus då du enkelt kan återställa din hemsida vid den tidpunkten som den inte var infekterad.
  5. Räcker inte min lokala utvecklar kopia?
    De flesta brukar ha en lokal utvecklingswebbsida som de använder för att testa de nya funktionerna innan de går live. Men tyvärr så har du oftast inte en aktuell databas fil. Alla inlägg och kommentarer finns i databasen på till exempelvis WordPress. Inte nog med det så kanske skillnaden är så markant mellan test webbsidan och live webbsidan att de inte är direkt kompatibla.

1. Backup på webbhotellet

I princip alla webbhotell erbjuder någon form av säkerhetskopiering. Antingen så använder de sig av Cpanels inbyggda backup eller av något annat som Jetbackup.

Hos många webbhotell sker detta automatiskt varje dag. Problemet är att de automatiska säkerhetskopieringarna inte är permanenta och brukar endast vara tillgängliga i ungefär en månad. Så om du till exempel är på semester, eller helt enkelt inte märkt av att något har hänt din hemsida inom tid så kanske du inte kan återställa din hemsida till en fungerande situation. Därför är det alltid bra om du tar en permanent backup på hemsidan då och då.

2. Backup på hemsidan på datorn eller molnet

Att ta backup på hemsidan på din dator är oftast det bästa du kan göra. Inte nog med att du kan öppna upp en lokal webbserver för att testa dina ändringar i realtid innan du publicerar ändringarna till webbhotellet så får du också en lokal backup på köpet. Det är som två flugor i en smäll. De flesta stora webbsidor gör aldrig ändringar direkt på webbhotellet utan att först testa det, speciellt eftersom att CSS brukar lagras som cache i besökarens webbläsare.

För att ta en backup på hemsidan på din dator så rekommenderar jag att du använder dig av FTP. Den bästa FTP klienten som jag känner till är FileZilla. Sen är det bara att logga in och kopiera public_html foldern till den plats där du vill ha den.

molnet är riktigt bra att ta en backup på hemsidan på

Det som är riktigt bra är att om du använder dig av en moln tjänst så har du oftast en mapp som synkas med molnet automatiskt. Du kan då kopiera filerna direkt från webbhotellet till denna mapp och kan på så sätt känna dig extra säker!

3. Backup med WordPress tillägg

Om du använder dig av WordPress så är det inte helt fel att använda dig av ett plugin, eller tillägg för att ta en backup på hemsidan. Jag rekommenderar UpdraftPlus för WordPress.

Jag har själv använt detta tillägg på mina egna WordPress sidor och det är mycket bra. Om du använder Gmail så får du automatiskt ett gratis Google Drive konto. Google Drive är en helt gratis moln tjänst som du kan använda dig av, och detta plugin fungerar perfekt med Google Drive.

4. Rsync backup

Rsync är ett väldigt bra verktyg som kan synkronisera mappar mellan olika serverar. Det som gör detta valet ännu bättre är att det kommer bara att synkronisera filer som du har ändrat. Detta är väldigt bra om du har en stor hemsida eftersom att ta en backup på alla filer hela tiden lätt kan sluka upp allt bredband.

Tyvärr så är detta verktyg inte alltid inkluderat i Cpanel, men mm du har din webbsida på en VPS och en sekundär Linux server så är detta ett perfekt val

Glöm inte att dumpa din MySQL databas om du använder dig av det eftersom att Rsync endast kommer att synka dina filer och inte databasen.

5. Betalda backup tjänster

Varför ta hand om sakerna själv om du har plånboken till att bränna pengar på premium tjänster som tar backup på din hemsida åt dig. Det finns ett flertal betalda tjänster du kan använda dig av men de flesta brukar kosta allt från 50kr i månaden till över 500kr i månaden.

  • CodeGuard – CodeGuard är mer ett antivirus skydd med backup förmåga. De har WordPress plugin och ett klick återställningsfunktion.
  • Jetpack – Jetpack är utformat för WordPress och likt CodeGuard har de antivirus skydd. De erbjuder automatisk säkerhetskopiering dagligen.
Webbhotell Info