Guide

5 tecken på en dålig användarupplevelse

Hur vet du om du har en dålig användarupplevelse? Här är 5 tecken och tips på hur du kan förbättra din sida.

Artikel information

4 min lästid

Avatar för Redaktion

Senast uppdaterad
24 juni, 2022

Dålig användarupplevelse

När du ska designa, eller planera designen för en hemsida så behöver du ta hänsyn till användarupplevelsen. Att ha en bra användarupplevelse kommer att resultera i lägre ”bounce rate” i Google Analytics och högre trafik som i sin tur hjälper ditt företag att öka synligheten online.

Att ha en dålig användarupplevelse kan på andra sidan kosta dig väldigt mycket när det gäller klick, rankning, vinst och till och med ditt rykte som företag. Det är alltså viktigt att se till så att dina användare är nöjda, men hur ska du gå till väga?

Det går ju såklart att fråga dem. Men detta är inte alltid det lättaste. Det är väldigt få som faktiskt svarar på undersökningar, speciellt om de klickar bort från hemsidan direkt. Att organisera undersökningar kan vara både dyrt och tidskrävande.

Istället bör du fokusera på att själv kunna känna igen tecken på en dålig användarupplevelse design, och hur du ska förbättra den.

Vanliga orsaker till en dålig användarupplevelse

Du har säkert hört talas om att ditt företag måste ha en hemsida, att det är ett måste för alla företag idag. Men det räcker inte att bara ha en hemsida, du måste ha en bra webbsida!

Användare tycker om:

  • Webbsidor som är tillgängliga samt är både snabba och lätta att navigera
  • En webbdesign som ger dem den informationen de söker efter direkt utan massor av skräp som egentligen inte behöver vara där
  • Innehåll som engagerar användaren, och kanske till och med gör deras upplevelse lite mer personlig. Om du har en kundportal så kanske det ska vara möjligt att ändra färger, eller ta bort onödiga länkar i navigeringen som man ändå inte använder sig av.

    Ett exempel är att om du har en skobutik så ska det vara möjligt att ställa in skostorleken och om det ska vara dam eller herr skor och sedan bara visa alternativ som passar in på detta. Det går också att använda sig av AI som lär sig vad användaren tycker om och sedan visa förslag baserat på detta.

5 tecken på en dålig användarupplevelse

Det kan vara svårt att säga om en specifik webbdesign orsakar problem och en dålig upplevelse eller inte. Vissa saker fungerar för vissa hemsidor, men en generell regel är att du borde vara orolig om din hemsida är:

1. Det är svårt att navigera

En webbsida måste kunna gå att använda sig av. Dina användare måste lätt kunna hitta det de söker efter istället för att trycka på den enda knapp de känner till: lämna hemsidan. De måste kunna hitta, eller söka efter relaterade sidor om de inte hittar det som de söker efter.

Oavsett om de vill få reda på om du stöder GDPR, eller om de vill veta mer om dina tjänster så ska de inte behöva spendera allt för lång tid att leta efter den informationen. Detta skapar bara frustration och gör så att de lämnar din hemsida. Försök att organisera din design så att varje sida är tillgänglig inom några klick av varandra. Du kan använda en navigerings bar högst upp, eller längst med sidan.

2. överdrivet komplex design

Man vill ju såklart kunna göra sin hemsida så unik som möjligt och göra alla slags funktioner tillgängliga. Men att göra den för komplex är ett riktigt problem för användarupplevelsen. För många olika färger, bilder, boxar, eller för mycket text – allt blir mycket överväldigande mycket snabbt. Så överdriv inte och försök att pressa in allt på en sida. Istället så ska du försöka att välja en mer minimalistisk design, en färgpalett och få bilder – så vidare det inte är en bildbok du designar.

Att använda sig av en färgpalett är faktiskt ganska så viktigt. Om färgerna skär sig så kan det lätt distrahera användaren, det samma gäller bilder. Om din sida har för många bilder är det lätt att tappa fokus på det faktiska innehållet.

3. Använd dig av mönster och generellt accepterade regler

Du som har använt din hemsida under en längre tid kanske vet hur du navigerar den, men detta är inte fallet för nya användare. Det är bra om din hemsida är lätt att använda även för den som aldrig har besökt den tidigare.

Använd dig av mönster, och se till att ha en logisk design. De olika sidornas titlar och länkar bör följa samma mönster. Din webbsidas design bör likna andra hemsidor så att dina användare känner sig bekanta med upplägget. Tänk på hur dina besökare vill använda hemsidan och anpassa din design efter det.

4. Du accepterar inte feedback/respons

För att skapa en riktig användarvänlig webbsida så behöver du tänka på användaren vid varje steg av designprocessen. Med detta menar jag att du inte ska designa sidan för dig själv, utan för de som besöker den. Det är ju deras åsikter som är viktigast så det är viktigt att du lyssnar på vad de tycker om, eller vad som kan göras ännu bättre. Vilka funktioner den behöver ha för att bli ännu mer användarvänlig.

5. Delar av webbsidan används inte

Om du har få konverteringar, många som lämnar din hemsida direkt och få återkommande besökare så är kanske det viktigaste du kan göra att förbättra din webbdesign. Detta indikerar att användarna verkligen inte tycker om din hemsida, och efter som att dess syfte är att användas så har du misslyckats totalt. Det spelar ingen roll om du skriver jätte bra innehåll om användarna inte ens läser det.

Du skulle bli förvånad över hur mycket en riktigt bra webbdesign hjälper.

Webbsajten