Guide

Falska omdömen – 5 sätt vi rangordnar Webbhotell

Falska omdömen är vanliga. Vi är annorlunda. Här är 5 olika sätt på hur vi rangordnar webbhotell.

Artikel information

2 min lästid

Avatar för Redaktion

Senast uppdaterad
13 juni, 2021

Falska omdömen – 5 sätt vi rangordnar Webbhotell

Vi förstår att ranknings och recensions sektorn hos webbhotell är full utav falska omdömen som vill vilseleda dig och ge dig falsk positiv information för de webbhotell som ger högst provision.

Hos oss på Webbhotell Info är detta inte fallet. Vi är stolta över att vi baserar alla våra omdömen på fakta, statistik och självaste kundupplevelsen.

Vi använder oss inte av något affiliate program hos något av webbhotellen. Vi gör helt enkelt detta endast för att hjälpa dig!

Tro det eller ej så är vi alltså unika I det att vi faktiskt testar och listar de bästa webbhotellen istället.

Hursomhelst här kommer lite information om hur vi utraderar de olika leverantörerna.

Vad vi tar hänsyn till

1. Priset, funktioner samt begränsningar

Alla webbhotell har sina för och nackdelar. Det viktigaste vi tittar efter är:

  • Hastighet
  • Upptid
  • Priset
  • Förnyelse priset
  • Resurser som minne, CPU
  • Öppet köp
  • Mjukvara som Turbo boost

2. Vi köper ett webbhotell

Som vilken kund som helst köper vi ett webbhotell hos den utvalde leverantören. Vi brukar välja deras mest budget vänliga paket. I bland så kan vi välja att utvärdera deras mer premium planer också.

Hos Loopia köpte vi deras företags paket för 89kr/månad, medans hos alla andra webbhotell köpte vi deras billigaste alternativ.

3. Vi testar hur webbhotellet presterar

När vi har fixat namnserverar och allt är klart så börjar vi med att installera en enkel WordPress sida. WordPress sidorna är exakt lika dana hos alla de webbhotell vi testar.

När vi har vår WordPress demo sida så ställer vi in Pingdom som låter oss se hur webbsidans upptid och hastighet ser ut varje minut, dygnet runt.

Vi har gjort denna data öppen för alla att se för transparens på upptid.webbhotellinfo.se. Dock så visar denna sida endast genomsnittlig hastighet från hela Europa. Vi brukar endast visa den genomsnittliga hastigheten från några utvalda platser i norden.

4. Vi testar kundtjänsten

De flesta webbhotell brukar erbjuda support via live chatt och mejl, i bland även telefon.

En stor rankningsfaktor är hur snabba de är på att faktiskt hjälpa dig om din webbsida är nere, och hur bra deras svar är.

Vi brukar “klanta oss” och göra några ändringar i .htaccess för att se hur snabbt de kan åtgärda problemet :).

5. Vi skriver recensionen

Vi använder allt det vi har lärt oss för att skriva ett omdöme som är lite mer på djupet som beskriver alla de för och nackdelar vi har hittat. Vi rangordnar sedan webbhotellet i en lista på de bästa webbhotellen.

När det kommer till VPS så gör vi samma som vi har gjort ovan. Den enda skillnaden är att istället för att mäta hastigheten via Pingdom så mäter vi den med hjälp av benchmark. Resultatet från det är vad vi använder oss för att jämföra de bästa vpsen.

Webbhotell Info