Guide

Falska omdömen – 5 sätt vi rangordnar Webbhotell

Falska omdömen är vanliga. Vi är annorlunda. Här är 5 olika sätt på hur vi rangordnar webbhotell.

Artikel information

2 min lästid

Avatar för Redaktion

Senast uppdaterad
12 april, 2024

En person som är sur över falska omdömen. Vad är sant vad är falskt? Olika frågeställningar syns i de två molnen med läskig text. "Topplistor och affiliate"

Vi förstår att ranknings och recensions sektorn hos webbhotell är full av falska omdömen som vill vilseleda dig och ge dig falsk positiv information för de webbhotell som ger högst provision.

Hos oss på Webbsajten är detta inte fallet. Vi är stolta över att vi baserar alla våra omdömen på fakta, statistik och självaste upplevelsen.

Här kommer lite information om hur vi utraderar de olika leverantörerna.

Vad vi tar hänsyn till

1. Priset, funktioner samt begränsningar

Alla webbhotell har sina för och nackdelar. Det viktigaste vi tittar efter är:

  • Hastighet
  • Upptid
  • Priset
  • Förnyelsepriset
  • Resurser som minne, CPU
  • Öppet köp
  • Mjukvara som Turbo boost

2. Vi frågar om ett webbhotell

Vi frågar om webbhotell hos den utvalde leverantören. Vi brukar välja deras mest budget vänliga paket. Ibland så kan vi välja att utvärdera deras mer premium planer också.

Hos Loopia frågade vi om deras företags paket för 229 kr/månad eftersom att vi så väldigt gärna ville prova deras funktion, Loopia Boost-hosting, medans hos alla andra webbhotell frågade vi om deras billigaste alternativ.

3. Vi testar hur webbhotellet presterar

När vi har fixat namnservrar och allt är klart så börjar vi med att installera en enkel WordPress sida. WordPress sidorna är exakt likadana hos alla de webbhotell vi testar.

När vi har vår WordPress demo sida så ställer vi in Pingdom som låter oss se hur webbsidans upptid och hastighet ser ut varje minut, dygnet runt.

Vi brukar endast visa den genomsnittliga hastigheten från några utvalda platser i norden.

4. Vi testar kundtjänsten

De flesta webbhotell brukar erbjuda support via live chatt och mejl, ibland även telefon.

En stor rankningsfaktor är hur snabba de är på att faktiskt hjälpa dig om din webbsida är nere, och hur bra deras svar är.

Vi brukar ”klanta oss” och göra några ändringar i .htaccess för att se hur snabbt de kan åtgärda problemet :).

5. Vi skriver recensionen

Vi använder allt det vi har lärt oss för att skriva ett omdöme som är lite mer på djupet som beskriver alla de för och nackdelar vi har hittat. Vi rangordnar sedan webbhotellet i en lista på de bästa webbhotellen.

När det kommer till VPS så gör vi samma som vi har gjort ovan. Den enda skillnaden är att istället för att mäta hastigheten via Pingdom så mäter vi den med hjälp av benchmark.

Webbsajten